dinsdag 2 februari 2016

The truth about true love

''De liefde'' zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [ˈlivdə] Verbuigingen:   liefde|n, liefde|s (meerv.) gevoel dat je van iemand houdt, of gevoel dat je iets erg fijn vindt

Liefde, een veel besproken onderwerp in deze maatschappij, net zoals geluk. Liefde en geluk zijn dan ook de twee meest beschreven emotionele gemoedstoestanden bij de mens. Liefde heeft niet alleen te maken met een liefdesrelatie tussen twee mensen, maar ook bij familie en vrienden komt liefde kijken. Liefde en geluk gaan dus vrijwel altijd samen als je het mij vraagt. Zonder liefde kun je niet gelukkig zijn en zonder geluk kun je geen liefde geven en ontvangen.

                Liefde maakt blind, een uitdrukking die veelal wordt gebruikt en waar ik de betekenis niet van kan of wil begrijpen. Ik vraag me af waarom mensen altijd zeggen dat het alleen om het innerlijk van een persoon gaat. Als iedereen hier nou eens eerlijk zijn eigen mening over durft te geven zou het al een stuk minder ingewikkeld zijn. Liefde op het eerst gezicht…gezicht! Dat komt al iets dichterbij de waarheid. Ik geloof dat als je iemand tegenkomt, je niet direct denkt: goh, leuk innerlijk. Nee, voordat je echt iemand leuk vindt of liefde voor diegene gaat voelen, voel je je eerst tot diegene aangetrokken. Dit komt niet doordat iemand een leuk karakter heeft maar omdat iemand er leuk uitziet. Wanneer iemand zegt dat iemand dus liefde op het eerste gezicht heeft gehad dan heeft dit niks te maken met liefde. Wel met aantrekkingskracht en een klik met iemand voelen. Ik zal maar niet over het fenomeen Tinder beginnen want dan kun je mij helemaal geen ongelijk meer geven. Tinder is namelijk een grote vleeskeuring, op uiterlijk dus en niet innerlijk.

                Wat is nu echte liefde? Ik weet niet helemaal wat dit precies inhoud. Wel weet ik dat het heeft te maken met iemand vertrouwen, je de volle 100% aan iemand willen geven en je leven met diegene delen. Pas nadat je dus voor iemand zijn uiterlijk bent gevallen kun je verliefdheid gaan voelen. Het zou kunnen, ik zeg niet dat het altijd zo is. Wanneer je verder geen band of klik voelt blijft het pure lust en zal er van liefde weinig tot niks te merken zijn. Maar goed, nadat je dus voor iemand zijn uiterlijk en/of charmes bent gevallen kun je een dieper gevoel gaan krijgen, juist: liefde. Het gaat dus om uitstraling en om de persoonlijkheid, niet alleen om de persoonlijkheid. Hoe beter je iemand leert kennen, hoe meer gevoel en liefde je voor iemand kunt gaan voelen. Pas wanneer je iemand zijn persoonlijkheid of karakter begint te leren kennen, begint uiterlijk er steeds minder er toe te doen.

                Nog even terug komen op die 100%. Wanneer weet je of iemand ’de ware’ is? Ik denk niet dat je kunt zeggen dat iemand de ware is maar daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen. Alhoewel ik denk dat er zeker iemand zal zijn waarvoor je 100% wilt gaan en inderdaad je hele leven mee wilt delen weet ik niet of je dat dan ’de ware’ kunt noemen. Een goede liefdesrelatie heeft te maken met balans tussen goede  en slechte eigenschappen met de persoon waarmee je bent of wilt zijn. Je kunt niet alles leuk of geweldig aan iemand vinden en er zullen altijd vervelende of minder leuke eigenschappen van iemand zijn. Ik denk dat dit ook een van de meest voorkomende  redenen is waarom er relatiebreuken ontstaan. Niemand is perfect, iedereen is speciaal op zijn eigen manier. En bij speciaal horen ook de negatieve kanten van iemand die misschien minder leuk of minder aantrekkelijk zijn. Als je iemand zo kunt accepteren hoe hij of zij is, persoonlijkheid en niet te vergeten uitstraling elkaar in balans houden kun je 100% voor iemand gaan (mits het natuurlijk van twee kanten komt).

                Laatst was ik een film aan het kijken waarbij een jongen en meisje een eerste date hadden. Een romantische (drama) film waar ik eigenlijk niet heel erg dol op ben omdat daar over het algemeen alles perfect gaat. Maar goed, in de film bestelde het meisje in het restaurant eerst een dessert en daarna pas het hoofdgerecht. Tot grote verbazing en onbegrip van de jongen natuurlijk. Hierbij gaf ze als antwoord:  ‘’waarom zou ik wachten met het beste wanneer ik dat nu al kan krijgen? Misschien val ik bij het hoofdgerecht dood neer of stort er een meteoriet in het restaurant en dan heb ik de kans niet gehad om te krijgen wat ik wil of waar ik het meeste naar verlang.’’ De jongen was sprakeloos en ik gaf haar gelijk. Op het einde van hun date wilde de jongen haar een zoen geven waarop het meisje weigerde. Heel cliché gaf de jongen het antwoord: ‘’waarom zou ik wachten met het beste als ik dat nu ook kan krijgen? Misschien gebeurt er straks iets en heb ik niet kunnen doen wat ik had willen doen of waar ik naar verlangde. Ik wil samen met jou zijn, dus wil ik daar niet langer op wachten en het risico lopen dat ik spijt krijg dat ik het nooit heb gedaan of dat ik het niet meer kan doen’’. Oké, het is erg cliché maar er zit wel een kern van waarheid in. Wanneer je echt  100% voor iemand wilt gaan, ga er dan voor en doe het gewoon.  De film eindigde echt iets minder romantisch: De jongen kwam om bij een tragisch ongeluk maar heeft van tevoren wel gedaan en gehad wat hij graag wilde en waar hij 100% voor wilde gaan en heeft hier niet langer mee gewacht. Dus doe wat je wilt zolang je er gelukkig van wordt en ga ervoor.

Liefde is tenslotte het enige sprookje dat begint met: ‘’er was eens..’’ en eindigt met: ‘’en ze leefden nog lang en gelukkig.’’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten